Hoppträna din häst

Det är roligt att hoppträna med sin häst, både inför en eventuell tävling och om man gör det bara för att det är kul. För att samarbetet mellan hästen och ryttaren ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att man tillbringar mycket tid med varandra. Hoppträning tar tid och kräver mycket koncentration från alla inblandade parter. Eftersom hästen är ett såpass stort djur gäller det att ni har full kontroll, annars kan det hända en olycka. Olyckor som sker i samband med hopp kan dessvärre få svåra konsekvenser.

Lagom mycket träning

En häst klarar generellt av rätt mycket intensiv träning, men det gäller att vara uppmärksam på hästens energinivå. Eftersom Otäcka olyckor kan inträffa vid hoppträning är detta en viktig säkerhetsaspekt som ryttare alltid bör ha i bakhuvudet. Det är smart att lägga upp ett hoppträningsprogram som även inkluderar vila, både för dig och för din häst. Du bör undvika att slita ut benen på hästen, då kommer ni få motsatt resultat. Generella rekommendationer är att man kan hoppträna med sin häst runt tre gånger i veckan, men det beror på hästens ålder, balans i kroppen och tilliten mellan er i ert samarbete.

Kom ihåg att värma upp

Precis som hos människor är det viktigt att hästens kropp värms upp innan ni ger er på att försöka hoppa över hindren. Du kan till exempel longera hästen i paddocken och träna några grundläggande kommandon med dig på ryggen. Gå gärna igenom start, stopp och alla övergångar från till exempel skritt till trav och galopp. För att lyckas bra på en hopptävling är det viktigt att din och hästens kommunikation är snabb och felfri, därför skadar det inte att upprepa saker ni redan kan, för att hålla kunskapen aktuell. Efter er hoppträning är det viktigt att hästen får varva ner också, så att musklerna slappnar av.

 
 
 
 
 
 

Copyright © 2017 Two-T- En sajt om hästar och hästträning