Marknadsför din ridskola
Har du arbetat hårt för att få både pengar och tid att gå ihop? Det kan ibland kännas frustrerande när man vet att man har en ridskola som många skulle uppskatta, men som få känner till. Du har säkerligen stött på den känslan, vare sig du har en egen ridskola eller annan verksamhet. Marknadsföring kommer alltid att vara en väldigt viktig del av din rörelse så det är lika bra att du lär dig de mest grundläggande reglerna. Följ med när vi delar med oss av några tips och tricks som du kan använda för att få din ridskola att synas mer och växa.
Marknadsföring – En grundkurs
När det kommer till marknadsföring finns det några grundläggande saker som du kan bocka av och som kommer hjälpa dig i längden. För det första, hur går det till när intresserade kunder och besökare hör talas om din ridskola? Vissa verksamheter kan förlita sig på att folk talar om deras tjänster och produkter, men de flesta har inte råd att göra en sådan chansning. Överväg att skapa en hemsida, Facebook-sida eller köpa annonsplats i exempelvis den lokala tidningen. Om du även riktar in dig till turister kan det också vara bra att synas på sidor som exempelvis Tripadvisor. När det kommer till marknadsföring finns det inga direkta rätt eller fel. Experimentera och se vad som fungerar bäst för din ridskola. Du kanske vill göra tävling, arrangera evenemang eller trycka upp reklampennor med din logotyp på? Låt fantasin flöda och var inte rädd för att testa på nya idéer och grepp.
Är digital marknadsföring framtiden?
I en tid där vi spenderar mer och mer tid framför datorns och mobiltelefonens skärm är det inte konstigt att även vår marknadsföringskultur förändras. För brukade man tala om affischer och skyltning, numera är det mer fokus på sociala medier och mobilannonsering. Du behöver inte gå långa kurser eller utbilda dig för att få ett hum om de knep du kan använda till din egen verksamhet. En bra början kan vara att fastställa ett mål. Du har säkerligen inte obegränsat med platser och utrymme på din ridskola, därför vore det rent av kontraproduktivt att nå ut till flera tusentals av intresserade och be dem registrera sig. När du börjar med din marknadsföring behöver du arbeta med konkreta siffror och scenarion. Hur många kunder kan du rimligen ta hand om, vilka månader visar lite sämre resultat än andra, hur mycket pengar kan du lägga på din marknadsföring? Det är relevanta frågor som du bör ställa dig innan du kör igång en kampanj eller liknande – Lycka till!